![]() |
"Inkarnacje" - rozmiar oryginalny 50x70 cm |
![]() |
"Antygrawitacja" - rozmiar oryginalny 50x70 cm |
![]() |
"Antygrawitacja" - rozmiar oryginalny 50x70 cm |
Zapomniana rzeczywistość |
Twórczość Piotra Komorowskiego można wyraźnie podzielić na dwa etapy. Pierwszy - to fascynacja fotografią elementarną, a drugi - to zwrot ku inscenizacji i metaforze. Prezentowane na wystawie dwa cykle fotografii Inkarnacje i Antygrawitacje, podobne między sobą w warstwie wizualnej, na pierwszy rzut oka, jawią się jako inscenizowane portrety. Sam autor określił, że ukazują one: "uniwersalny obraz współczesnego człowieka". Komorowski, w swoim Komentarzu - analizie(do własnych działań w zakresie fotografii), zwraca uwagę na istnienie w nas świadomości "tylnej, lub lepiej, odwrotnej strony fotografii", która jest dopełnieniem informacji o obiektach sfotografowanych i oglądanych na zdjęciu z tzw. jednej strony. Fotografia jest więc jakby bodźcem wyzwalającym konfrontację rzeczywistości z obrazem mentalnym, a przede wszystkim inicjującym widzenie tego, czego w rzeczywistości lub nawet na fotografii nie ma i nie było. Nie myślę tu wcale o deformacji rzeczywistości np. poprzez inscenizację czy montaż, ale o nasyceniu obrazu wielością znaczeń, symboli i ukrytych podtekstów. Fotografia była już utożsamiana z lustrem (John Szarkowski). Był to czas, kiedy jej "czystość" i tzw. antydekoracyjność była jej atutem w konfrontacji z estetyzmem piktorializmu w ówczesnej młodej fotografii. Dzisiaj postrzeganie fotografii jako lustra, przestało być aktualne. Może dlatego, że świadomość współczesnych ludzi nie pozwala zobaczyć autentycznej rzeczywistości, gdyż ich obraz mentalny został głównie ukształtowany poprzez mass media. Obraz mentalny stał się wtórnym obrazem (kopią) oglądanych codziennie standardów wizualnych, dalekich lub innych od prawdziwej rzeczywistości. Dlatego fotografia jako sztuka współczesna, rzadko usiłuje być lustrem. Podobnie jak filtr, współczesna fotografia-sztuka zatrzymuje banalne i stereotypowe widzenie rzeczywistości, zatrzymuje zdeformowaną maskę rzeczywistości nadaną przez mass media. Widz poprzez fotografię może wrócić do archetypu obrazu mentalnego. Fotografia odgrywa rolę zapomnianego pamiętnika autentycznej rzeczywistości. W tym znaczeniu można zgodzić się z Piotrem Komorowskim, który powiedział, że "dzisiaj fotografia jest oryginałem, a rzeczywistość jej kopią". |
Łódź 31 październik 2006, Grzegorz Przyborek |
![]() |
"Antygrawitacja" - rozmiar oryginalny 50x70 cm |
![]() |
"Antygrawitacja" - rozmiar oryginalny 50x70 cm |
![]() |
"Inkarnacje" - rozmiar oryginalny 50x70 cm |
sobota, 29 listopada 2008
Piotr Komorowski
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Etykiety
- photo (54)
- Painting (29)
- design (13)
- graphic (9)
- ACCESSORIES (8)
- Fashion (8)
- animation (6)
- street (6)
- caffeee(place) (4)
- film (4)
- poster (4)
- architecture (2)
- manga (2)
- short (2)
- Illustration (1)
- exhibition (1)
- magazine (1)
- music (1)
- poetry (1)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz